Jordan Babula

Sabaton. Lwy Północy

In Rock 2016-06-16
Autor: Mariusz Niciński
Ocena:

Wydawnictwo „In Rock” wypuściło na nasz rynek kolejną biografię metalowego zespołu. Po książkach opisujących dzieje Ozzy’ego Osbourne’a, Black Sabbath, Iron Maiden i AC/DC, przyszła kolej na młode – w porównaniu z wymienionymi wykonawcami – wilki, czyli na szwedzki Sabaton, którego historię Jordan Babula przedstawił w wydawnictwie zatytułowanym „Lwy północy”.

W opisie na okładce można przeczytać, że „książka Jordana Babuli pozwala dokładniej zrozumieć fenomen pięciu skromnych chłopaków z miasta Falun, który swoją muzyką podbili całą Europę”. Czy jest tak rzeczywiście – raczej spierałbym się z tym stwierdzeniem…

Głowna część książki Babuli - znanego szerzej z publikacji na łamach zasłużonego miesięcznika „Teraz Rock” – to szesnaście rozdziałów dość dokładnie opisujących historię zespołu. Wygląda to trochę jak kalendarium przedstawiające najważniejsze fakty z życia grupy – od powstania, przez nagrywanie poszczególnych wydawnictw i kolejne koncertowe wojaże. 

Wiedza o Sabatonie czerpana była z materiałów zamieszczonych w internecie oraz z prywatnego archiwum autora. Ma to kształt miksu znanych już wcześniej informacji. Odczuwalny jest brak ciekawostek i materiałów specjalnie dedykowanych niniejszej biografii.

Łowcy sensacji nie znajdą w „Lwach północy” nic ciekawego. Książka przedstawia codzienną harówkę muzyków polegającą na nagrywaniu kolejnych krążków i jeżdżących w kolejne trasy koncertowe. Nie ma tu opisów pokoncertowych libacji i ekscesów – nikt nie zdemolował hotelowych pokoi czy choćby autobusu, ani nie zrobił nic strasznie głupiego w stanie permanentnego upojenia alkoholowego. Zakładam, że muzycy jednak „mają coś za uszami”, bo autor wspomina o ich dość specyficznym poczuciu humoru, ale nie ma o tym w książce ani słowa. 

Sam zespół został przedstawiony jako grupa sympatycznych kolesi, którzy i powygłupiają się, i wypiją po koncercie wspólne piwo z fanami. Wygląda to wszystko trochę sielankowo - znając realia show biznesu, to chyba aż nazbyt sielankowo.

Zdecydowanie ciekawiej od głównej części opisującej dzieje zespołu przedstawiają się cztery bonusy. Wyróżnia się tu dział dotyczący dyskografii grupy, w którym znajdziemy wykaz nie tylko studyjnych albumów, ale także demówek, krążków koncertowych i wydawnictw video. Przedstawiono tu też tematykę poszczególnych utworów nagranych przez zespół. Pozostałe bonusy to: materiał o zespole Civil War, który utworzyli ex-muzycy Sabatonu, rozmowa z Łukaszem Kajzerem z polskiego fan klubu „Polish Panzer Batalion” i wykaz wszystkich polskich koncertów grupy.

Książka jest napisana dość luźnym językiem i szybko ją się czyta, ale nie wciąga. Odkładając ją po przeczytaniu rozdziału lub dwóch, nie czeka się z utęsknieniem na szybki powrót do lektury. Dość fajnymi przerywnikami w czytaniu są trzy sety ze zdjęciami zespołu. Większość z nich dokumentuje wizyty Sabatonu w naszym kraju.

Jest to pozycja zdecydowanie dla fanów twórców „40:1”, chyba że wybieramy się w dłuższą podróż pociągiem i nie mamy pod ręką niczego ciekawszego – wtedy też się nada.